ETIAS-ის არქიტექტურა

ETIAS-ის არქიტექტურა

შესავალი

ამჟამად დაგეგმილია 2021 წლის დასაწყისში ამოქმედდეს, ახალი ევროპული მოგზაურობის ინფორმაციისა და ავტორიზაციის სისტემა (ETIAS) ისე შეიქმნა, რომ ევროკავშირის სასაზღვრო ან სანაპირო დაცვის უსაფრთხოებაში ჩართული ევროკავშირის სუბიექტები ჩაერთონ. განაცხადის ფორმის მიღებიდან ან უარიდან მონაცემებზე წვდომისა და შეფასების გზით, ETIAS ინფრასტრუქტურაში ექვსი განსხვავებული ერთეულია. ესენია:

  • eu-Lisa (ევროკავშირის ფართომასშტაბიანი IT სისტემების ოპერატიული მართვის სააგენტო თავისუფლების, უსაფრთხოებისა და სამართლიანობის სფეროში)
  • ევროპის სასაზღვრო და სანაპირო დაცვის სააგენტო (Frontex).
  • ETIAS ცენტრალური განყოფილება
  • ETIAS ეროვნული ერთეულები
  • ETIAS სკრინინგის საბჭო
  • ევროპოლი

მთელი სისტემის ფუნქციონირებას დაეკისრება ორი გამოცდილი ორგანო განსხვავებული, მაგრამ დამატებითი დღის წესრიგით: eu-Lisa და Frontex.

eu-Lisa ტექნიკური პასუხისმგებლობა

მიუხედავად იმისა, რომ მხოლოდ 2011 წელს ჩამოყალიბდა, eu-Lisa უკვე დამკვიდრდა, როგორც ფართომასშტაბიანი საინფორმაციო სისტემებისა და მონაცემთა ბაზების ერთ-ერთი უპირველესი ოპერატორი. სააგენტო ამჟამად მართავს შენგენის საინფორმაციო სისტემას (SIS II), სავიზო საინფორმაციო სისტემას (VIS) და ევროდაკს; თითის ანაბეჭდის მონაცემთა ბაზა თავშესაფრის მაძიებლებისთვის.

ყველა ქვეყანას, რომელიც აპირებს ETIAS-ის ოპერირებას, ექნება საკუთარი ეროვნული ცენტრი მონაცემების შეყვანისა და წვდომისთვის, მაგრამ არცერთ სახელმწიფოს არ შეუძლია უსაფრთხოების ყოვლისმომცველი შემოწმების განხორციელება. ეს მოითხოვს ერთგულ, მოქნილ და ინტეგრირებულ სისტემას, რომლის მუდმივად განახლება შესაძლებელია ევროპული და მსოფლიო უსაფრთხოების მონაცემთა ბაზებიდან მიღებული უახლესი ინფორმაციით. ეს ის სფეროა, სადაც eu-Lisa-მ თავისი რეპუტაცია ააშენა და სააგენტოს დაევალება ETIAS სისტემის მშენებლობა, განვითარება და შენარჩუნება უმაღლეს სტანდარტებამდე.
ევროკავშირის მასშტაბით უკვე არსებობს მრავალი საინფორმაციო სისტემა, რომლის მეშვეობითაც უსაფრთხოების, საიმიგრაციო და სამართალდამცავ ორგანოებს შეუძლიათ მიიღონ წვდომა შესაბამის ინფორმაციაზე იმ ვიზიტორების შესახებ, რომლებმაც შეიძლება საფრთხე შეუქმნან უსაფრთხოების რისკს ან ჩაერთონ კრიმინალურ საქმიანობაში. ამჟამად, ამ სისტემებიდან ბევრი დამოუკიდებლად მუშაობს და eu-Lisa- ს ამოცანა იქნება ამ მონაცემთა ბანკების დაკავშირება, მათი განახლება, ინფორმაციის შეგროვება და სისტემის ოპერაციულად ფუნქციონირება. სისტემებს შორის ეს ურთიერთთავსებადობა (ახლა საიმედო, სრული და ზუსტი დეტალების შემცველი) მყისიერად ხელმისაწვდომი და უზარმაზარი სარგებელი იქნება სხვადასხვა ევროპული სამართალდამცავი ორგანოებისთვის, რადგან ისინი ცდილობენ ტერორისტული საფრთხეების მინიმუმამდე შემცირებას და ტრანსსასაზღვრო კრიმინალური საწარმოების გავრცელებას.

Frontex ოპერაციული კონტროლი

მიუხედავად იმისა, რომ eu-Lisa შეიმუშავებს და შეინარჩუნებს ETIAS საინფორმაციო მონაცემთა ბაზას, სისტემის ყოველდღიურ მუშაობას განახორციელებს ევროპის სასაზღვრო და სანაპირო დაცვის სააგენტო. ასევე ცნობილი როგორც Frontex, ეს სააგენტო უკვე ეხმარება ევროპულ და შენგენის წევრ სახელმწიფოებს მართონ თავიანთი გარე საზღვრები და ასევე დაეხმარონ ევროპული სასაზღვრო კონტროლის ზომების სინქრონიზაციას.

ევროპის ქვეყნებს, რომლებიც ევროკავშირის არაწევრი სახელმწიფოებთან გარე საზღვარს უზიარებენ, მხოლოდ პასუხისმგებლობა აქვთ საზღვრის კონტროლზე, მაგრამ მიგრანტების, ლტოლვილებისა და თავშესაფრის მაძიებელთა რაოდენობის ზრდამ ეს საზღვრები ინტენსიური ზეწოლის ქვეშ დააყენა. Frontex მუდმივად აკონტროლებს ამ სიტუაციას და მზად არის ამ ქვეყნებისთვის დახმარების გაწევა:

  • ტექნიკური მხარდაჭერის უზრუნველყოფა
  • აღჭურვილობის განთავსება, როგორიცაა ნავები, თვითმფრინავები და სათვალთვალო სისტემები
  • სპეციალურად გაწვრთნილი სასაზღვრო პერსონალის მიწოდება
  • საზღვაო ოპერაციების კოორდინაცია

Frontex არ ფლობს არც საკუთარ აღჭურვილობას და არც მესაზღვრეებს და ეყრდნობა ევროკავშირის სხვადასხვა ქვეყნებს ამის მიწოდებისთვის. სააგენტო მოქმედებს როგორც კოორდინატორი და Frontex-ის მიერ განლაგებული უსაფრთხოებისა და საზღვრის კონტროლის პერსონალი ინარჩუნებს მუდმივ ყოფნას ევროპის გარე საზღვრებზე, მათ შორის რუმინეთის, პოლონეთის, სლოვაკეთისა და ბულგარეთის, ასევე ევროპის ბევრ საერთაშორისო აეროპორტში.

Frontex-ი თავისი საქმიანობის ფარგლებში უკვე ახორციელებს ფართო რისკ-ანალიზს ევროპის საზღვრის უსაფრთხოებასთან დაკავშირებით. შეგროვებული ინფორმაცია გამოიყენება არალეგალური მიგრაციის ტენდენციების სურათის შესაქმნელად და შესაძლო ტრანსსასაზღვრო კრიმინალური საქმიანობისა და უსაფრთხოების პოტენციური რისკების მონიტორინგისთვის. 2004 წლიდან Frontex-ი შესაბამისი მონაცემების შეგროვებასა და შეფასებაში გამოცდილია და სააგენტო ლოგიკური არჩევანია მომავალი ETIAS პროგრამის წარმართვისთვის.

ETIAS ცენტრალური განყოფილება

ახალი სამგზავრო ინფორმაციისა და ავტორიზაციის სისტემის საფუძველია ETIAS ცენტრალური განყოფილება. აქ არის ის, რომ განაცხადის ფორმებიდან შეგროვებული ყველა პერსონალური მონაცემი შევა სისტემაში და უსაფრთხოდ ინახება. ცენტრალური ერთეულის მიზანია უზრუნველყოს, რომ ყველა ინფორმაცია იყოს სწორი და განახლებული და შეამოწმოს ნებისმიერი შეუსაბამობა ან არაზუსტი მონაცემი. ცენტრალური ერთეული პასუხისმგებელია თითოეული განაცხადის შეფასებაზე, რისკის ინდიკატორების განხილვაზე და ETIAS სკრინინგ საბჭოსთან კონსულტაციაზე საბჭოს მიერ დადგენილი სკრინინგის წესების დარღვევასთან დაკავშირებით.

ETIAS ეროვნული ერთეულები

ETIAS დამტკიცება, სავარაუდოდ, ავტომატურად გაიცემა უმეტეს შემთხვევაში, მაგრამ ზოგი ვერ მიაღწევს წარმატებას სხვადასხვა მიზეზის გამო. ყველა ქვეყანას, რომელიც მუშაობს ETIAS– ს, ექნება საკუთარი ეროვნული ერთეული, სადაც განაცხადი ავტომატურად არ იქნება წარმატებული, შეფასდება ხელით და გაიცემა ან უარს აცხადებს. ეროვნული ერთეულების კონსულტაცია ასევე შესაძლებელია სხვა ქვეყნის ეროვნულ ერთეულში წარდგენილი განაცხადების შესახებ დაზუსტების ან გამოძიების მიზნით.

ETIAS სკრინინგის საბჭო

ევროპოლისა და თითოეული ეროვნული ერთეულის წარმომადგენლებისგან შემდგარი ETIAS სკრინინგის საბჭო პასუხისმგებელი იქნება უსაფრთხოების კითხვებისა და სკრინინგის წესების შედგენაზე, ასევე შესაძლო რისკის ინდიკატორების განსაზღვრასა და გადახედვაზე. ასევე უნდა შედგეს ETIAS საათების სია იმ განმცხადებლების შესახებ, რომლებმაც შეიძლება საფრთხე შეუქმნან უსაფრთხოების რისკს და ამ სიის განხორციელება ასევე დაექვემდებარება სკრინინგის საბჭოს ეგიდით

ევროპოლი

"ევროპოლი", ევროკავშირის სამართალდამცავი თანამშრომლობის სააგენტო, რამდენიმე როლი აქვს ETIAS-ის მუშაობაში:

  • დაგეგმილი ETIAS საათების სიის შექმნა და მართვა
  • ევროპოლის მონაცემები სისხლის სამართლის ან ტერორისტული დანაშაულებისა და ნასამართლობის შესახებ შემოწმდება განაცხადების წინააღმდეგ
  • კონსულტაცია ცენტრალურ ერთეულთან და ეროვნულ ერთეულებთან, როდესაც უსაფრთხოების მონაცემთა ბაზებში მოხვდა
  • ETIAS სკრინინგის საბჭოს სკრინინგის წესების განსაზღვრაში დახმარება

გამარტივებული თანამშრომლობა

მიუხედავად იმისა, რომ ETIAS-ის შექმნასა და ექსპლუატაციაში ჩართული იქნება ექვსი განსხვავებული ორგანო, გათვალისწინებულია, რომ ეს ერთეულები შეუფერხებლად და ეფექტურად იმოქმედებენ. თუ განაცხადი არ დააყენებს დროშას უსაფრთხოების ერთ-ერთ მონაცემთა ბაზაში, მოსალოდნელია, რომ განაცხადების აბსოლუტური უმრავლესობა წარმატებული იქნება და რამდენიმე წუთში მიიღებს ავტომატურ დამტკიცებას.