აშშ ითხოვს ევროკავშირის მონაცემთა ბაზებზე პირდაპირ წვდომას მოგზაურთა სკრინინგისთვის

აშშ ითხოვს ევროკავშირის მონაცემთა ბაზებზე პირდაპირ წვდომას მოგზაურთა სკრინინგისთვის

გათვალისწინებულია ევროკავშირი-აშშ-ს შეთანხმება, რომელიც მნიშვნელოვნად შეცვლის მილიონობით მოგზაურისა და მიგრანტის შესახებ პერსონალური მონაცემების გაზიარებას.

აშშ-ს ხელისუფლებას სურს პირდაპირი წვდომა ევროკავშირის (EU) მონაცემთა ბაზებზე მოგზაურთა ავტომატური სკრინინგისთვის - მოთხოვნა, რომელიც სავარაუდოდ გააძლიერებს დაპირისპირებას კონფიდენციალურობის პრობლემებისა და სამართლებრივი კითხვების შესახებ ევროკავშირის კანონით.

აშშ უბიძგებს საზღვრის უსაფრთხოების უფრო ძლიერ პარტნიორობას

Statewatch-ის ანგარიშის თანახმად, აშშ გთავაზობთ ახალ შეთანხმებას, სახელწოდებით გაძლიერებული საზღვრის უსაფრთხოების პარტნიორობა (EBSP). ამ შეთანხმების თანახმად, ეროვნული უსაფრთხოების დეპარტამენტს (DHS) მიეწოდებოდა წვდომა ბიომეტრიულ ჩანაწერებზე, რომლებიც განთავსებულია ევროკავშირის ეროვნულ მონაცემთა ბაზებში.

აშშ ამტკიცებდა, რომ წვდომა აუცილებელია საიმიგრაციო სკრინინგისთვის, ვეტერინარული საქმიანობისთვის და მოგზაურთა ვინაობის ავთენტიფიკაციისთვის, მათ შორის თავშესაფრის განაცხადებში.

ასეთი წინადადება უარყოფილია, რადგან ის სცილდება მონაცემთა გაზიარების მიზნებს უკვე ევროკავშირსა და აშშ-ს შორის შეთანხმებების საშუალებით.

ამ დროისთვის, ევროკავშირი და აშშ იზიარებენ მონაცემებს რამდენიმე ხელშეკრულებისა და შეთანხმების შესაბამისად, როგორიცაა ევროკავშირი-აშშ-ს ქოლგის შეთანხმება, მაგრამ არცერთი მათგანი არ იძლევა მონაცემთა სისტემატურ გაცვლას აშშ-სთან, რომელიც ახლა შემოთავაზებულია.

EBSP სავალდებულო გახდება VWP ქვეყნებისთვის 2027 წლისთვის. ევროკავშირის თითქმის ყველა ქვეყანა ქმნის აშშ-ს უვიზო პროგრამის ნაწილს, რომელიც საშუალებას აძლევს აშშ-ში უვიზო მიმოსვლის საშუალებას.

2024 წლის ივნისით დათარიღებული ევროკავშირის საბჭოს ბელგიის პრეზიდენტობის დოკუმენტმა შეთანხმების პროექტის შესახებ შეშფოთება გამოთქვა.

პრეზიდენტობა ეჭვობს, რომ გათვალისწინებული მონაცემთა გაცვლა არც კი იქნებოდა ლეგალური ევროკავშირის კანონმდებლობის შესაბამისად და დასვა კითხვები იმის შესახებ, თუ როგორ მოახერხებდა ევროკავშირი აშშ-ს მოთხოვნების შესრულებას, ამავე დროს, ევროპული კონფიდენციალურობის რეგულაციების დარღვევის გარეშე.

კონფიდენციალურობის დამცველები ასევე აყენებენ განგაში მგრძნობიარე ბიომეტრიული მონაცემების აშშ-ში შესაძლო გადაცემის გამო.

სამართლებრივი პრეცედენტის ნაკლებობა შეშფოთებას იწვევს

თუმცა, არგუმენტის ცენტრში არის თუ არა ასეთი EBSP შეთანხმება, თუ შევიდა, შესაბამისობაში იქნება ევროკავშირის არსებულ კანონთან.

არსებული კანონი ხაზს უსვამს მონაცემთა დაცვას და, თუ არ არის დაცული ფასიანი ქაღალდების მძიმე პირობები, მკაცრად ზღუდავს ცალკეული წევრი ქვეყნების თავისუფლებას, რომ პერსონალური მონაცემები გაიტანონ ევროკავშირის იურისდიქციის მიღმა.

მონაცემთა დაცვის ზოგადი რეგულაცია (GDPR) ძალიან მარცვლოვანია მონაცემების გარშემო არსებული წესებისა და მონაცემების დამუშავების თვალსაზრისით, ხოლო EBSP სავარაუდოდ ამ წესების დარღვევას ამ ჩარჩოს შესაბამისად.

ბელგიის პრეზიდენტობის შენიშვნამ აღნიშნა, რომ უკვე დადილი ვალდებულებები, მაგალითად, ევროკავშირი-აშშ-ს ქოლგის შეთანხმების თანახმად, ვერ გადაჭრის იმას, რასაც აშშ ითხოვს.

Umbrella ხელშეკრულება, რომლის მეშვეობითაც მონაცემთა ნაკადები სამართალდამცავი მიზნებისათვის ხელს უწყობს, აქვს ვიწრო მასშტაბი და არ შეიძლება გამოყენებულ იქნას როგორც მონაცემთა სისტემატური გაზიარების დასაბუთება რუტინული მოგზაურის სკრინინგთან დაკავშირებით.

პრეზიდენტობამ ასევე აღნიშნა, რომ ამჟამინდელ წინადადებას შეიძლება მოსთხოვოს ევროკავშირს, რომ შეცვალოს თავისი კანონები ასეთი შეთანხმების შესაბამისად, რაზეც ევროკავშირის შიგნით ბევრი ფიქრობს.

კიდევ უფრო გაურკვეველია კითხვა, თუ რომელი მმართველობის დონეა კომპეტენტური შეთანხმების მოლაპარაკებაზე: იქნება ეს მთელი ევროკავშირის ამოცანა თუ ის, რომელიც ცალკეულ წევრ სახელმწიფოებს ეხება.

ევროკავშირის ზოგიერთი ქვეყანა ფიქრობს, რომ მოლაპარაკებები უნდა დარჩეს ეროვნული კომპეტენციის ქვეშ, ზოგი კი ამბობს, რომ ის ევროკავშირის ინსტიტუტების იურისდიქციას ექვემდებარება.

ეს უთანხმოება ხელს აკავებს ევროკავშირის თანმიმდევრული რეაგირების განვითარებას აშშ-ზე.

Data center

(გამოსახულება თავაზიანობის შესახებ cookieone მეშვეობით Pixabay)

ევროკავშირი შიშობს, რომ მოლაპარაკებების დროს კონფიდენციალურობის დარღვევაა

იდეა თავისთავად არის საგანგაშო ზარების გაზრდა ევროკავშირის უმეტეს ქვეყნებში უცხო ქვეყნის მთავრობასთან უზარმაზარი პერსონალური მონაცემების გაზიარების იდეის შესახებ.

მთავარი საზრუნავი კონფიდენციალურობას ეხება; სინამდვილეში, ევროკავშირსა და აშშ-ს შორის მონაცემთა გაზიარების წინა ხელშეკრულებები იუსტიციის ევროპულმა სასამართლომ გაათავისუფლა.

უფრო კონკრეტულად, აღმოჩნდა, რომ აშშ-ს კონფიდენციალურობის დაცვამ არ მიაღწია ევროკავშირის მიერ მოთხოვნილ დონეს, ხოლო ევროკავშირისა და აშშ-ს კონფიდენციალურობის ფარი გაუქმდა 2020 წელს .

მიუხედავად იმისა, რომ აშშ-მ მიიღო ზომები, როგორიცაა სასამართლო გადაკეთების აქტი, რომელიც მინიმუმ მინიმალურ კონფიდენციალურობის დაცვას გაახანგრძლივებს ევროკავშირის მოქალაქეებს, კრიტიკოსები აცხადებენ, რომ ის ჯერ კიდევ შორს არის ევროკავშირის კანონის შესაბამისად.

EBSP–ის შესახებ არსებული წინადადება ეხება ამ შეშფოთებას, კონფიდენციალურობის დამცველებმა უკვე გააფრთხილეს მასობრივი თვალთვალისა და მონაცემების ბოროტად გამოყენების შესახებ.

ეს დაძაბულობა ეროვნულ უსაფრთხოებასა და კონფიდენციალურობის უფლებებს შორის ძნელად ახალია, მაგრამ EBSP წარმოადგენს საკითხის გაჭიანურებას.

მისი ამბიტის პრეცედენტის გარეშე, ევროკავშირის მონაცემთა ბაზებში აშშ-ს მოთხოვნების რეალურ დროში წვდომამ კრიტიკოსები შიშობენ, რომ მთავრობის მეთვალყურეობა საშინელი იქნება.

კონფიდენციალურობის საკითხები მოგზაურთათვის

შეთანხმების გავლენა დიდ გავლენას ახდენს მოგზაურებსა და მიგრანტებზე ევროკავშირში.

მოკლევადიან პერსპექტივაში, შეთანხმების განხორციელებამ შეიძლება ჩართულ ქვეყნებს უბიძგოს განახორციელონ თავიანთი მოგზაურების უფრო მკაცრი სკრინინგი ევროკავშირსა და აშშ-ს შორის ტრანზიტის დროს.

სკრინინგი, სავარაუდოდ, გამოიწვევს მიმოსვლითი პირების მიერ მოგზაურობის დროის გაჭიმვას, ასევე შესაბამისი ორგანოებისთვის წარდგენილი პირადი ინფორმაციის გაზრდას. ეს კიდევ უფრო გართულებულია მიგრანტებისთვის გრძელვადიან პერსპექტივაში.

აშშ-მ მოითხოვა ბიომეტრიულ მონაცემებზე წვდომა არა მხოლოდ მოგზაურთა სკრინინგისთვის, არამედ საიმიგრაციო და თავშესაფრის მიზნებისათვის.

თუმცა, მათი დეტალები გაზიარდება ევროკავშირსა და აშშ-ს ხელისუფლებას შორის ისე, რომ მათთვის ჯერ კიდევ არ არის გამჭვირვალე.

საკითხია დრო, როდესაც ეს მოლაპარაკებები მიმდინარეობს. ეს იმიტომ ხდება, რომ ისინი ხდება ევროპის მოგზაურობის ინფორმაციისა და ავტორიზაციის სისტემის (ETIAS) განხორციელებამდე. ეს ქმნის წინაპირობას არაევროკავშირის მოგზაურებისთვის, რომლებიც ეძებენ შენგენის ზონაში შესვლას.

ინფორმაცია იქნება პირადი, მაგრამ EBSP შემოთავაზებული შეთანხმების თანახმად, ეს შეიძლება გამოიწვიოს აღნიშნული მონაცემების გაზიარება აშშ-სთან.

ამან გამოიწვია შეშფოთება იმის შესახებ, თუ როგორ იქნება დაცული ეს მონაცემები და შეიძლება თუ არა მისი გამოყენება სხვა მიზნებისთვის, გარდა მოგზაურობის ნებართვასთან დაკავშირებულისა.

Hand holding smart phone

(გამოსახულება თავაზიანობის შესახებ jcomp მეშვეობით Freepik)

შეთანხმება იწვევს საიმიგრაციო პოლიტიკის საკითხებს

მონაცემთა გაზიარების შემოთავაზებული შეთანხმების პოტენციური სფერო, რომელიც მხოლოდ მოგზაურებზე გავლენას არ ახდენს, შეიძლება გავრცელდეს ევროკავშირის საიმიგრაციო პოლიტიკის რესტრუქტურიზაციაზე. იმიგრაციის გაზრდის შემდეგ, EBSP– მა შეიძლება კიდევ უფრო რთული გახადოს ევროკავშირისთვის.

მაგალითად, თუ ევროკავშირის წევრ სახელმწიფოებს მოეთხოვებათ თავიანთი ბიომეტრიული მონაცემების გაზიარება აშშ-სთან, მას შეიძლება ჰქონდეს ეფექტი, რის შედეგადაც თავად ევროკავშირში უფრო მკაცრი საიმიგრაციო კონტროლი შემოიღების ეფექტია.

გარდა ამისა, ევროკავშირის მთავრობებმა შეიძლება ზეწოლა მოახდინონ მონაცემთა გაზიარების სტანდარტიზაციისთვის, რაც საბოლოოდ იწვევს კანონს, რომელიც მოითხოვს პერსონალური მონაცემების სისტემატურ გაზიარებას ევროკავშირის წევრ სახელმწიფოებს შორის.

სწორედ ამ საკითხია, რომ ბელგიის პრეზიდენტობამ კომენტარი გააკეთა, რომ EBSP "ხელს შეუწყობს ევროკავშირის ახალი რეგულაციების ფორმულირებას მონაცემთა გაცვლის სფეროში".

ცვლილებებმა შეიძლება გაუადვილოს ევროკავშირის მთავრობებს მიგრანტების თვალყურის დევნება და მონიტორინგი, რაც შეშფოთებას იწვევს კონფიდენციალურობასთან დაკავშირებით.

აქედან გამომდინარე, არსებობს მესამე ქვეყნის მონაცემების გაზიარების პერსპექტივა ორი ქვეყნის მეშვეობით ESPD-ის ფარგლებში ორმხრივ შეთანხმებებში, რაც თავის მხრივ კიდევ უფრო სამართლებრივ და ეთიკურ მოსაზრებებს იწვევს.

ამ ეტაპზე უცნობია, იქნება თუ არა ასეთი მექანიზმი იურიდიულად დასაშვები ევროკავშირის კანონის შესაბამისად, მაგრამ წინადადებასთან დაკავშირებით უკვე არსებობს დაპირისპირებები.

რა მოდის შემდეგ

ჯერჯერობით უცნობია, დაემორჩილება თუ არა ევროკავშირი აშშ-ს მიერ მოლაპარაკების გაგრძელების მოთხოვნებს. ბელგიის თავმჯდომარეობამ შემოგვთავაზა შეშფოთების ჩამონათვალის შემუშავება, რომელთა განხილვაც წევრ სახელმწიფოებს შეუძლიათ აშშ-სთან ორმხრივი მოლაპარაკებების დროს.

თუმცა, ჯერ კიდევ გაურკვეველია, როგორ გადავა წინ.

იმავდროულად, ევროკავშირი ამ საკითხზე იყოფა, რადგან არსებობს წევრი სახელმწიფოები, რომელთაც სურთ საერთო ჩარჩო და სხვა განყოფილება, რომელსაც სურს ინდივიდუალური შეთანხმებები.

ევროკავშირსა და აშშ-ს შორის ასეთი მოლაპარაკებების შედეგები, სავარაუდოდ, შეეხება სხვადასხვა დაინტერესებულ მხარეებს მხოლოდ მოგზაურთა მიღმა, რადგან უფრო ფართო საიმიგრაციო პოლიტიკა და მონაცემთა დაცვის კანონები საფრთხეშია.

ამიტომ გამოწვევა ევროკავშირს ამ ბალანსის უფლების მიღებაში დაადგება და უსაფრთხოების კუთხით აშშ-ს მოთხოვნების დაკმაყოფილებისას კონფიდენციალურობის ძლიერი დაცვა შეინარჩუნებს.

გზაჯვარედინი კონფიდენციალურობისა და უსაფრთხოებისთვის

ევროკავშირისა და აშშ-ს მონაცემთა გაზიარების შემოთავაზებული შეთანხმება წარმოადგენს კრიტიკულ მომენტს როგორც კონფიდენციალურობის უფლებებისთვის, ასევე საერთაშორისო უსაფრთხოებისთვის.

შეთანხმებამ შეიძლება მნიშვნელოვნად შეცვალოს პერსონალური მონაცემების დამუშავება, რაც მნიშვნელოვან გავლენას ახდენს მოგზაურებზე, მიგრანტებზე და ევროკავშირის საიმიგრაციო პოლიტიკაზე.

როგორც ორივე მხარე აგრძელებს მოლაპარაკებას, შედეგი სავარაუდოდ დაადგენს პრეცედენტს მომავალი შეთანხმებებისთვის მონაცემთა გაცვლის შესახებ და შეიძლება შეცვალოს კონფიდენციალურობის კანონის ლანდშაფტი ევროპაში.