ცენტრალური ევროპის ქვეყნები არალეგალური მიგრაციის წინააღმდეგ უფრო ძლიერ ქმედებებს გპირდებიან

ცენტრალური ევროპის ქვეყნები არალეგალური მიგრაციის წინააღმდეგ უფრო ძლიერ ქმედებებს გპირდებიან

ევროკავშირის ექვსი წევრი ქვეყნის შინაგან საქმეთა მინისტრები 27 ნოემბერს უნგრეთის სამხრეთ ქალაქ სეგედში შეხვდნენ, რათა ევროკავშირის საგარეო საზღვრებზე უკანონო მიგრაციის წინააღმდეგ ერთობლივი ძალისხმევის გაძლიერება განეხილათ.

მაღალი დონის შეკრება, რომელიც სერბეთის საზღვრიდან სულ რაღაც რვა კილომეტრში ჩატარდა, ე.წ. ბალკანეთის მიგრაციის მარშრუტის გასწვრივ მზარდი ზეწოლის საპასუხოდ და რეგიონში ადამიანის კონტრაბანდულ საქმიანობასთან დაკავშირებული ძალადობის ბოლოდროინდელი ზრდა იყო.

დამსწრეებს შორის იყვნენ შინაგან საქმეთა სამინისტროს წარმომადგენლები უნგრეთიდან, პოლონეთიდან, სლოვაკეთიდან და ჩეხეთიდან — Visegrád Group-ის ოთხი წევრი, ანუ V4, ბლოკი — ავსტრიასა და გერმანიასთან ერთად.

კოლექტიური დაცვა გარე საზღვრებისთვის

სამიტზე სიტყვით გამოსვლისას, ჩეხეთის შინაგან საქმეთა მინისტრმა ვიტ რაკუსანმა ხაზი გაუსვა, რომ მიგრაციის მართვა ევროპისთვის "საერთო გამოწვევას" წარმოადგენდა და განაცხადა, რომ გადაწყვეტილებები უნდა ფოკუსირდეს მიგრანტებზე შესვლის უარყოფაზე, რომლებიც ცდილობენ ევროკავშირში უკანონოდ მისვლას.

"ჩვენ ყველანი ერთსა და იმავე მიგრაციის მარშრუტზე ვართ. ჩვენ ვიზიარებთ საზღვრებს და ევროკავშირის გარე საზღვარზე არსებული ვითარება გავლენას ახდენს ყველა ჩვენგანზე", – განუცხადა მან ჟურნალისტებს და რამდენიმე სპეციფიკა შესთავაზა, თუ როგორ დაუმიზნებდა ხელისუფლება კონტრაბანდული ქსელების ოპერაციებს.

რაკუსანმა განაცხადა, რომ ახლახან აღდგენილი შიდა სასაზღვრო შემოწმება პასპორტის გარეშე შენგენის ზონაში "არ იყო სწორი გამოსავალი" ზეწოლის შესაკავებლად.

მისი თქმით, ექვს მთავრობას სურდა ერთობლივი ძალისხმევა ევროკავშირის საგარეო საზღვრების დაცვის გაძლიერებაზე.

"ჩვენ ყველას გვინდა, რომ შენგენის ტერიტორია ცოცხალი იყოს", – განაცხადა ჩეხეთის მინისტრმა. "ჩვენ ყველამ ვიცით, რომ კონტროლი და შემოწმება შიდა საზღვრებზე, ეს არ არის სწორი გამოსავალი."

თავისუფალი მოძრაობის შენარჩუნება

ამ დრომდე, ევროკავშირის სულ მცირე 13 წევრმა ქვეყანამ აღადგინა პირადობის მოწმობები და სხვა სასაზღვრო კონტროლი მეზობელი ქვეყნებიდან ჩამოსული მოგზაურებისთვის, რომლებიც ასევე მიეკუთვნებიან შენგენის ზონას.

ეს ნაბიჯები წარმოადგენს ბლოკის ერთ-ერთი ქვაკუთხედის პოლიტიკის დაბრუნებას, რომელიც საშუალებას აძლევს ხალხს და საქონელს თავისუფლად ცირკულირებდნენ შიდა ევროპის უმეტეს საზღვრებში.

გასული წლის ოქტომბერში, სლოვაკეთმა განაახლა უნგრეთთან საზღვრის გასწვრივ შერჩეული კონტროლი, რათა შეეზღუდა არარეგულარული მიგრანტთა შემოდინება ავსტრიის შემდეგ. ჩეხეთის რესპუბლიკამ და პოლონეთმა მსგავსი მიზეზების გამო სლოვაკეთთან საკუთარ საზღვრებზე გაძლიერებული შემოწმება დააწესეს.

ევროკომისიამ ხაზი გაუსვა, რომ მიუხედავად იმისა, რომ მიზნობრივი შიდა სასაზღვრო კონტროლი შეიძლება დაიშვას მოკლე დროში უსაფრთხოების საფრთხეების აღმოსაფხვრელად, მათი ფარგლები უნდა დარჩეს შეზღუდული და პროპორციული.

თუმცა, კრიტიკოსები ეწინააღმდეგებიან იმას, რომ ზოგიერთი ქვეყანა ბოროტად იყენებს განსაკუთრებულ წესებს, რათა გააცნოს, თუ რა თანხას წარმოადგენს დე ფაქტო მუდმივი შემოწმება შენგენის ხელშეკრულების სულისკვეთების საწინააღმდეგოდ.

დაპირისპირება ხაზს უსვამს იმ თანდაყოლილ სირთულეებს, რომლებიც აბალანსებს სახელმწიფოების სუვერენულ ხელისუფლებას თავიანთ ტერიტორიებზე ევროკავშირის დონეზე თანამშრომლობით ბლოკის საერთო შიდა სასაზღვრო რეჟიმთან დაკავშირებით.

ამ დროისთვის, ცენტრალური ევროპის ქვეყნები, რომლებიც ამ კვირის მიგრაციის მოლაპარაკებებს ამყარებს, მზად არიან თავიდან აიცილონ შიდა საზღვრის შეზღუდვები ერთმანეთს შორის, ნაცვლად იმისა, რომ ციფრებში ძალა ეძებონ გარე ბარიერების საშუალებით, როგორიცაა უნგრეთის მძიმედ გამაგრებული სასაზღვრო ღობე სერბეთთან საზღვრის გასწვრივ.

გავლენა ევროკავშირის მოგზაურებსა და ემიგრანტებზე

მიგრაციის გარე კონტროლის გაზრდის დაპირება, სავარაუდოდ, მხოლოდ უმნიშვნელო გავლენას მოახდენს ევროკავშირის მოქალაქეებზე და უფლებამოსილ ემიგრანტებზე, რომლებიც ლეგალურად მოგზაურობენ ცენტრალური ევროპის ქვეყნებს შორის ან სხვაგან კონტინენტური ევროპის უსაზღვრო შენგენის ზონაში.

თუმცა, უფრო მკაცრმა პოზიციამ შეიძლება მნიშვნელოვნად იმოქმედოს ევროკავშირის არაწევრ მიგრანტებსა და თავშესაფრის მაძიებლებზე, რომლებიც ცდილობენ ბალკანეთის მარშრუტის გასწვრივ მდებარე ცენტრალური ევროპის ქვეყნებს მიაღწიონ, იქნება ეს მუდმივად დასახლდნენ თუ ევროპაში უფრო ღრმად განაგრძონ. ამან შეიძლება გამოიწვიოს სასაზღვრო ზონებში არალეგალური მიგრანტების უფრო მეტი შიში და დეპორტაცია.

2025 წელს ევროპის მოგზაურობის საინფორმაციო და ავტორიზაციის სისტემის (ETIAS) დანერგვა ასევე მისცემს ქვეყნებს, რომლებიც მდებარეობს ევროკავშირის გარე საზღვრების გასწვრივ, დამატებითი ინსტრუმენტები, რათა მოგზაურები უვიზო ქვეყნებიდან არალეგალური მიგრაციის ან უსაფრთხოების რისკების სკრინინგისთვის, სანამ ისინი ევროპაში გაემგზავრებიან.

დაწყების შემდეგ, ETIAS მოითხოვს მსოფლიოს დაახლოებით 60 ქვეყნის მოქალაქეებს, მათ შორის დასავლეთ ბალკანეთის ქვეყნებს, მიიღონ სპეციალური წინასწარი მოგზაურობის ავტორიზაცია შენგენის რომელიმე წევრ სახელმწიფოში სტუმრობისას.

განაცხადებით წარდგენილი სავალდებულო ინფორმაცია საშუალებას მისცემს საიმიგრაციო თანამდებობის პირებს შეასრულონ ფონის შემოწმება და უარი თქვან შესვლის ნებართვაზე უვარგისი კანდიდატებისთვის, სანამ მათ შეეძლებათ ევროპაში შეკრული თვითმფრინავები ან ბორნები.

სისტემა მიზნად ისახავს ლეგიტიმური მოგზაურობის ხელშეწყობას, ხოლო წინა ხაზზე თავდაცვის გაძლიერებას არაავტორიზებული მიგრანტებისგან ან ტრანსსასაზღვრო უსაფრთხოების საფრთხეებისგან.

ETIAS პროგნოზირებს, რომ წელიწადში დაახლოებით ხუთი მილიონი მოგზაურობის დამტკიცებას გასცემს.

გავლენა ევროკავშირის საიმიგრაციო პოლიტიკაზე

მაღალი დონის მიგრაციის მოლაპარაკებებმა არ გამოიწვია რაიმე ოფიციალური ცვლილება ეროვნულ ან ევროკავშირის დონის საიმიგრაციო წესებში.

თუმცა, პოლიტიკური პოზიციების ზოგადი გამკვრივება, განსაკუთრებით ცენტრალური ევროპის სატრანზიტო ქვეყნებში, შეიძლება გავლენა იქონიოს უფრო ფართო პოლიტიკურ დიალოგებზე.

უნგრეთის შინაგან საქმეთა მინისტრმა, სანდორ პინტერმა სამიტის შემდეგ განაცხადა, რომ ის და კოლეგები კიდევ უფრო განიხილავენ ევროკავშირის საემიგრაციო და თავშესაფრის პროტოკოლებს ბრიუსელში ევროპული საბჭოს მოახლოებულ შეხვედრაზე.

Pintér კატეგორიულად უარყო ნებისმიერი სავალდებულო კვოტის სქემა ლტოლვილთა და მიგრანტების გადანაწილების შესახებ ბლოკში, რაც ასახავს ბუდაპეშტის დიდი ხნის წინააღმდეგობას მაღალი საიმიგრაციო ქვეყნების, როგორიცაა გერმანიის, ტვირთის გაზიარების წინადადებებზე.

"უნგრეთი ვერ მიიღებს გადაადგილების სავალდებულო ბუნებას", - განუცხადა მან ჟურნალისტებს. "ეს უნგრეთის სუვერენიტეტის საკითხია."

მიუხედავად იმისა, რომ უფრო მეტი გახსნილობა აჩვენა საზღვრის დაცვის ერთობლივი დაცვის განხილვისთვის, შეხვედრაზე ხაზი გაუსვა მრავალი მთავრობის მხრიდან წინააღმდეგობას ევროკავშირის სუპრანაციონალური ორგანოებისთვის გარკვეული საიმიგრაციო პოლიტიკის გადაწყვეტილებების ჩაბარების გამო, რაც, სავარაუდოდ, რთულ პრობლემად დარჩება.

თუმცა, ყველა წევრი სახელმწიფო თანახმაა მომავალი წლის გეგმების დასრულებაზე ETIAS პროგრამისთვის, რომელიც ჰპირდება კოლექტიური უსაფრთხოების შესაძლებლობების გაუმჯობესებას სახელმწიფო კონტროლის დაცვით, თუ ვინ საბოლოოდ დამტკიცდება მათ ტერიტორიებზე შესასვლელად.

ეროვნული სუვერენიტეტისა და კოლექტიური უსაფრთხოების კომპლექსური ბალანსი

ცენტრალური ევროპის შინაგან საქმეთა მინისტრების შეკრებამ სასაზღვრო ქალაქ სეგედში აჩვენა როგორც გამოწვევები, ასევე შესაძლებლობები, რომლებიც თან ახლავს ეროვნული ინტერესების დაბალანსებას იმიგრაციის ემოციური საკითხის რეგიონულ თანამშრომლობასთან.

მიუხედავად იმისა, რომ ყველა ქვეყანა მიზნად ისახავს უკანონო მიგრაციის შეჩერებას და მათ კარზე მოქმედი დაუნდობელი მომგებიანი ადამიანის კონტრაბანდული რგოლების ჩაშლას, ტვირთის გაზიარებისა და სუვერენიტეტის კითხვები გააგრძელებს კონსენსუსის შეფერხებას გარკვეული სასაზღვრო კონტროლის პოლიტიკის უფრო ღრმა ინტეგრაციის შესახებ.

თუმცა, პერსპექტიული ინიციატივები, როგორიცაა მომავალი ETIAS, აჩვენებს, რომ სტრატეგიულ სფეროებში გარე დაცვის ჰარმონიზაციას შეუძლია დივიდენდების გადახდა როგორც ცალკეული სახელმწიფოებისთვის, ასევე მთლიანად ევროკავშირისთვის, როდესაც საქმე ეხება საერთო უსაფრთხოების გაძლიერებას ურთიერთდაკავშირებულ კონტინენტზე.